Blog

Trendy w visual merchandisingu

Interior Of Independent Gift And Fashion Store Without Customers

data publikacji

Obszar

Eksperci, wykładowcy VM Forum zdradzają, jakie tendencje dominują w wyposażeniu i aranżacji sklepów oraz centrów handlowych.

Żyjemy w czasach rewolucyjnych zmian na rynku centrów handlowych. Mają na to wpływ trzy główne zjawiska. Pojawia się nowy typ konsumenta – klientami stają się milenialsi, których style zakupowe kształtuje ich podejście do życia i system wartości, a czasami odrzucenie marki i konsumpcjonizmu. Jednocześnie zanikają różnice pokoleniowe – córka staje się doradcą matki, chociaż to matka sponsoruje zakupy (tzw. konsument postdemograficzny). Polski rynek centrów handlowych staje się coraz bardziej nasycony, tym samym marketingowe hasło „odróżnij się albo zgiń” staje się aktualne jak nigdy dotąd. Czy jednak na pewno galerie i sklepy aż tak bardzo różnią się między sobą? Ostatnie otwarcia nowych centrów komercyjnych pokazały nam dwa skrajne kierunki rozwoju tego rynku – Galeria Posnania w rozmiarze XXL, pełną garścią czerpiąca z nowych technologii i Koszyki z 18 restauracjami w nowoczesnym formacie „grocerest” – restauracji połączonej ze sprzedażą produktów spożywczych.
Do polskich sklepów i centrów handlowych wkracza digital signage. Bardziej niż kiedykolwiek smartfony i powiązane z nimi aplikacje zmieniają kanały docierania do klienta, ale przede wszystkim powodują, że konsument szuka rady tu i teraz, nie tylko w wyszukiwarkach internetowych, ale także np. konsultuje swój wybór wysyłając zdjęcia do rodziny czy znajomych. Nie mogę się jednak oprzeć wrażeniu, że nadal jesteśmy na etapie show – zaskakiwania klienta, tworzenia spektaklu lub usług pionierskich, ale nie sprzedażowych. Brakuje dobrych i skutecznych rozwiązań zbierających dane o kliencie, jego ścieżkach i doświadczeniu zakupowym w sklepie. Pod tym względem real pozostaje w tyle za virtualem. Marketing sprzedażowy potrzebuje analiz w trybie ciągłym, a nie od badania do badania. Musimy mieć odwagę eksperymentować i być w stanie reagować coraz szybciej. Handel internetowy zmienia możliwości wyboru, odpowiada na wrażliwość cenową klienta i wpływa bezpośrednio na strategie ekspansji, rozmiaru i aranżacji powierzchni sklepów. Paradoksalnie, globalne marki powiększając sklepy tworzą z nich miejsce doświadczenia kontaktu z marką, a nie wyłącznie przestrzeń sprzedażową.
Co ciekawe, w czasach zapowiedzi wielkich zmian, współistnieją akceptowane, a wręcz pożądane przez konsumentów skrajności. Nowoczesne concept stores naszpikowane elektroniką obok retro-nostalgicznych sklepów vintage; powracają bazary w nowych odsłonach (eko, fresh lub hispsterskie hale). Spektakularne „salony sprzedażowe” o wielopoziomowych, panoramicznych witrynach, ze znacznie powiększoną powierzchnią, która świadczy o potędze marki, a z drugiej strony efemeryczne pop-upy lub po prostu punkty odbioru towarów zamówionych w internecie.
Konsument bardziej niż kiedykolwiek oczekuje od marki, że będzie mu towarzyszyła nie tylko w chwili zakupu w sklepie, ale przede wszystkim na co dzień, współgrając z jego stylem życia, że będzie mu kibicować w jego codziennych wyzwaniach, wspierać go, doradzać, pokazywać wzorce. Tak jak zmienia się doświadczenie marki, tak też zmienia się doświadczenie zakupowe w samym sklepie – jego aranżacja wpływa na wszystkie zmysły, ale przede wszystkim na emocje klienta. W tym samym konsumencie drzemie z jednej strony tęsknota do luksusu, na którą marki odpowiadają jego demokratyzacją, z drugiej zaś – rozwaga (tzw. smart konsument) wyuczona w czasach kryzysu i w doświadczeniach zakupowych w sklepach dyskontowych. Równocześnie konsument ten chce być zaskakiwany, rozpieszczany, doceniany, rozumiany w sposób zindywidualizowany.

Link do artykułu

Interior Of Independent Gift And Fashion Store Without Customers

Polecane artykuły

Podziel się

Share on linkedin
Share on facebook
  • ul. Kołobrzeska 34, 02-923 Warszawa
  • +48 22 642 24 16

napisz do nas

Jeżeli masz pytanie, skorzystaj z załączonego formularza lub wyślij e-mail bezpośrednio
na adres: biuro@mediadem.pl.

Design by Maciej Krygier 2020